Dank je wel Remziye! + Plannen rond de actualiteit

9 oktober 2021

Vorige berichten:

Maandag hadden de leerkrachten pedagogische studiedag. De kleuters hadden dus geen plannen kunnen meebrengen. Deze week namen we de actualiteit dan als uitgangspunt en kwamen de plannen die we vorige week niet hadden kunnen uitwerken aan bod.

Dinsdag werkten we rond het onderwerp ” saved by the bell”. Aan de hand van een verhaal met prenten leerden de kleuters wat goed, kwaliteitsvol onderwijs inhoudt. Via probleem -oplossend denken zochten we manieren om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven op goed onderwijs. Onze ideeën legden we vast in zelf geknutselde posters.

Ezra had vorige week een wiel bij en deze week een mannetje waarvan het hoofd kon draaien. We gingen eens vergelijken. Voorwerpen kunnen rond hun as of zijdelings draaien. Katia haalde er de grote kartonnen kokers bij. Eerst mochten we ermee experimenteren en daarna gingen we er zo hoog mogelijke torens mee bouwen.

Namiddag was het klassenraad. Veel kleuters plukken graag paardenbloemen en madeliefjes en zijn dan ontgoocheld als ze tegen het einde van de speeltijd verwelkt zijn. We spraken af dat we deze bloemen beter niet plukken en de bijen en vlinders er van laten genieten. Deze bloemen hun stengels zijn vaak te klein voor in een vaas te zetten. We genieten er beter buiten van.

Woensdag was het werelddierendag: we kregen bezoek van 2 dieren. Lola, het hondje van Febe en Katoen, het konijntje van Thaimoun. De kleuters waren super enthousiast. We mochten even spelen met Lola en haar aaien en Katoen mochten we groentjes geven. Dank je wel aan Noen en Astrid om even langs te komen met de huisdieren.

Tijdens het kringmoment hebben we overlopen wie er allemaal een dier heeft thuis en hebben we gekeken hoe we een hond moeten verzorgen, wat ze eten, … en hoe we een konijn verzorgen. Daarna hebben we in de bouwhoek een huisje proberen te bouwen voor onze knuffelhond en konijn. Ook hebben we een knutselwerkje gemaakt over een hond of konijn.

Donderdag werkten we aan een verrassing. Daarover lees je binnenkort meer in 1 van de komende blogs. In tussen worden de taken van de kapitein steeds uitgebreider. We beginnen alle afspraken ook beter onder de knie te krijgen. Met soms wat extra hulp van een “SOS on the mover” maken we na de speeltijd al een mooie rij.

Om de 3 weken is er een uitwisselingsmoment met de kleuters van de kikkerklas tijdens bakjestijd.

We oefenden ook al een keertje de weg die we moeten afleggen voor de brandoefening binnenkort.

Vrijdag hebben we 2 rondes gedaan, De muziekronde van Yunus-Eymen en de ontdekkoffer van Emir. Eerst hebben we geluisterd naar de 2 liedjes van Yunus-Eymen(baby dance, scooby doo pa pa en jason derulo). In het filmpje waren er volwassenen en baby’s die elkaar nadeden. Het leek wel alsof ze in een spiegel stonden. Dit hebben we ook eens geprobeerd. 1 kindje was de ‘spiegel’ en het andere kindje ging uitbeelden. Dat deden we al goed!

Na de speeltijd hebben we gekeken wat Emir meehad in zijn ontdekkoffer. Hij had een meter meegebracht. Samen konden we al vertellen waarvoor het diende, wat er opstond, … Onszelf meten hadden we al eens gedaan met de bloemenmeter. We hebben ook eens gekeken hoe groot de tafel was, hoe groot de bank was, … maar we kunnen nog niet alle cijfertjes lezen op de meter. Jill liet zien dat je ook met andere dingen kan meten zoals je hand, je voeten, met blokjes, … dit hebben we eens geprobeerd. We gingen onze voet meten adhv figuurtjes. We tekenden onze schoen over op een blad en plakten de figuurtjes onder elkaar. Nadien moesten we de figuren tellen en zo wisten we dat onze schoen een bepaalde grootte had(5 vogels groot, 6 mannetjes groot, …)

Ook hebben we in de poppenhoek gespeeld met de verkleedkleren van Halloween. Namiddag hebben we gepuzzeld en kappertje gespeeld.

Fleur had ook al een kleine pompoen meegebracht. Deze hebben we al genoteerd voor onze plannetjestijd maandag.

We willen ook graag een dikke DANK JE WEL zeggen aan Remziye, de mama van Rozerin. Zij heeft als eerste ouder de taak op zich genomen om onze klas te komen poetsen. We hopen dat nog vele helpende handen haar voorbeeld mogen volgen. Je naam mag je zeker noteren aan 1 van de lijsten aan ons prikbord! 🙂