De eerste pluimen en rondes + Hiep hiep hoera Imèn

17 september 2021

Vorige berichten:

 

We begonnen de week met plannetjestijd. Met al de plannen van de kleuters stond de hele week al meteen volledig vol. We maakten daarom soms combinaties van plannen.

Maandag vertelde Emir dat hij grote broer geworden is. Proficiat! Natuurlijk hoort daar een persoonlijk knutselwerk, een kroon en een kaartje bij. We hebben ook een mooie tekening gemaakt en gebundeld tot een boekje voor Emir en zijn ouders.
We hebben op maandag ook nog boekjes gelezen want Doriano en Iloé hadden boekjes meegebracht. Ezra wou ook nog eens met de auto’s spelen.

Dinsdag:

Thaimoun mocht als eerste een boekje meebrengen voor boekenronde. Het werd een boek met letters van het alfabet in. Tijdens de activiteiten rond schrijfmotoriek overtrokken we de beginletter van onze naam.

In bakjestijd zochten we dezelfde velcroletters.

Doriano en Ezra hadden een plan met auto’s. Tijdens bakjestijd gingen we de auto’s volgens patroon of volgens de juiste kleur leggen. Geen gemakkelijke opdracht want er sluipt al snel wel eens een foutje in het patroon.

In de namiddag hadden we klassenraad. We konden ook voor het eerst 2 pluimen uitdelen. Katia was Iloé vergeten te helpen met haar fruitdoosje te openen. Iloé wachtte geduldig en vroeg toen heel beleefd om hulp. Dat vond Katia toch wel héél knap van haar dus dat verdiende een mooie pluim. Linne kreeg ook een pluim omdat ze Iloé hielp te verwoorden waarom ze deze pluim verdiend had. Zo een mooie vaardigheden, daar worden we gelukkig van. Hopelijk kunnen we binnenkort elkaar ook pluimen en complimenten geven zonder grote inbreng van Katia en kunnen we deze noteren in ons glunderboek.

Woensdag:

Iloé had een boekje over familie en bakken. Omdat een taart bakken nog een beetje te moeilijk en even niet praktisch haalbaar is, besloten we zoutdeeg te maken. Met het zoutdeeg rolden we worstjes die we in de vorm van letters konden legden.

Donderdag:

Rozerin had voor de fotoronde enkele prachtige zomer- en winterfoto’s meegebracht. Ze vertelde over de verschillen. Het water in het zwembad was lekker warm, maar het water van de zee vond ze kou en vies. Ook de sneeuw is koud.

We leerden dat er 4 seizoenen zijn: winter, lente, zomer en herfst. Ze staan ook op onze jaarkalender. Ongeacht welk seizoen, wolken zijn er altijd. Dus we gingen wolken drukken met verf en bubbelplastiek. Dit drukwerk gebruikten we om onze vrije teksten te maken.

Vrijdag hebben we geknipt en geplakt. We moesten enkele prentjes in de juiste volgorde leggen. Eerst worden we geboren als baby, dan groeien we tot een kleuter/leerling, dan worden we weer wat ouder en worden we mama/papa en als we nog wat ouder zijn worden we een oma/opa.

Marjan had ook nog een leuk spel bij met kleuren en vormen. We hebben na de speeltijd ons onderzoekje gemaakt van de naaktslak. We hadden vorige week naaktslakken gezien in het gras en nu wilden we daar toch graag wat meer over weten. Wat eet een naaktslak? Waar woont hij? Hoe ziet hij eruit? We zijn ’s morgens nog eens op zoek gegaan en hebben ze gelukkig terug gevonden.

Vrijdag was ook STRAPDAG. Kleuters en leerlingen mochten te voet, met de fiets, met de step, … naar school komen. Tijdens de middag was er een tombola-uitreiking waar we veel prijzen mee konden winnen. 2 van onze kleuters in de Muizenklas hebben een prijs gewonnen. Proficiat Linne en Imèn!

Namiddag was het feest. Imèn is 3 jaar geworden. We hebben in ons fotoboek gekeken, we hebben een mooie tekening gekleurd en fijn gezongen. Imèn en haar mama hadden ook een lekkere trakatie meegebracht. Proficiat Imèn!

Maandag is het plannetjestijd. De kleuters mogen een plan mee naar school brengen of vertellen tijdens plannetjestijd.