Een nieuwe kleur, nieuwe plannetjes

24 april 2022

Vorige berichten:

WEEK VAN 18 APRIL

Hallo allemaal,

Op dinsdag zijn wij de week gestart met een nieuwe kleur (een woordweb maken), nieuwe plannetjes gemaakt (bekers vullen in de waterbak, paaseitjes tellen, zaaien, vormen uitknippen, boekje voorlezen: ‘De blauwe flamingo’, met ballonnen spelletjes spelen, onderzoekje over wat magnetisch en niet magnetisch is, tattoos tekenen, enz.) en turnen. In de namiddag hielden we eerst klasraad met als ideeën ‘fietsen, zaaien, picknicken en met de bouwpalen bouwen’, daarna gingen wij aan de slag met bakjestijd met de volgende opdrachten: kleuren volgens cijfers, een oefening rond hoeveelheidsbegrip tot 10, een memoryspel, een eenvoudig visueel plan zelfstandig uitvoeren en een dierentuin bouwen voor de wilde dieren en de boerderijdieren. Wij sloten de dag af met het verhaal ‘De blauwe flamingo’.

Op woensdag  startten wij de dag met Cayden zijn zintuigenronde. Hij legde uit hoe hij zijn schudbusje had gemaakt. Dit vonden wij een leuk idee en maakten onze eigen muziekdoosje. En bij Mutlu mochten wij onze schrijfvaardigheid oefenen door cirkels en boogjes te tekenen (=bloemen).

Op donderdag was het tijd voor onderzoek. Na het verhaal van de blauwe flamingo vroegen wij ons af waarom de flamingo’s op 1 poot staan. We keken naar leerrijke filmpjes over de flamingo’s. Met Kristie mochten wij vrije teksten tekenen over onze vakantieronde. Bij Mutlu konden wij beginnen met onze contractwerkjes: doe-activiteiten: puzzelen en schrijfpatroonkaart (de bloem), werkblaadjes: evenveel stipjes kleuren als het aantal oogjes op de dobbelsteen, kleuren volgens legende, diertjes tellen en verbinden met het juiste aantal oogjes op de dobbelsteen en een kleurblad. In de namiddag was het eerst bakjestijd (wisselen van activiteit), daarna fietsen.

Op vrijdag had Viktor een Ninjago boek bij met erin een stripverhaal en een spel. Mutlu las het verhaal voor over de drakendieven. Voor het spel hadden wij jammer genoeg geen tijd meer over. Tijdens hoekenwerk gingen wij strijkparelen, maakten wij onze contractwerkjes verder af en konden wij in de andere hoeken spelen. Na de de eerste speeltijd deden we een wiskundige les met paaseieren: handelend en verwoordend  paaseieren vergelijken met het aantal kindjes. Bij het verwoorden gebruikten wij daarbij de passende hoeveelheidsbegrippen: meer, minder, veel, weinig, evenveel, … Tijdens de speeltijden mochten wij fietsen. In de namiddag kregen wij turnles van Anouk en eens terug in de klas een laatste keer wisselen van bakjestijd.