Een super volle week

1 oktober 2021

Vorige berichten:

Het was een drukke volle week. Veel kleuters hadden een plan of idee. Het was soms zoeken om nog een gaatje in de planning te vinden.

Maandag zijn we gestart met onze sponsorloop. De rups had honger, maar was al zijn koekjes verloren. Wij hebben alle koekjes in verschillende vormen en kleuren verzameld en teruggegeven aan de juiste rups.
Van Bart hebben we een gouden medaille op papier gekregen omdat we wel heel goed gelopen hebben. Deze hebben we in ons glunderboek geplakt en onze stempel bij gezet.
Na de sponsorloop zijn we gestart met onze plannetjestijd. Deze hebben we doorheen de week gepland. Thaimoun had een masker meegebracht, ze leek een echte piraat. Dat wouden we ook wel eens doen. Thaimoun vertelde hoe ze het gedaan had en zo zijn wij ook van start gegaan. Prikken met priknaalden, inkleuren, plakken op een stokje en zo was hij klaar. Op het einde van de dag mochten we ons masker aan elkaar voorstellen.
Helder had Woody van toy story meegebracht. Hij wou graag met de popjes spelen, ook deze hoek hebben we gemaakt en doorheen de week mee gespeeld.
Namiddag hebben we onze bonenplantjes er nog eens bijgenomen. We hebben nog eens gekeken of ons plantje goed gegroeid is, en ja hoor! Nu is het tijd om ze te planten in een potje met aarde. Nu moeten we ze iedere dag een beetje water geven om verder te groeien.

Dinsdag: Omdat Linne afwezig was, verschoven we de fotoronde van Iloé en mocht zij al enkele dagen eerder vertellen over haar bezoek aan plopsaland. Ze vond vooral kabouter Plop het leukst. We bespraken kort het verschil tussen de dwergen van sneeuwwitje en de kabouters van plopsaland. Er zijn ook enkele gelijkenissen. Kabouters kunnen zich goed verstoppen. Katia verstopte ze in onze klas en dan mochten wij ze gaan zoeken. We telden steeds of we ze allemaal gevonden hadden.

Woensdag: We gingen voor het eerst werken aan ons “mannetje van de maand”. Om goed te leren welke lichaamsdelen een gezicht allemaal heeft, mochten we een vriendje overtekenen. We gebruikten hiervoor doorzichtig plastiek en een whiteboard stift. Daarna mochten we ook op het whiteboard en magneetbord dit verder inoefenen. En ten slotte probeerden we het op papier. We gingen ook aan de slag met het plan van Doriano en maakten zelf met karton en plakband , parkeerplaatsen voor de auto’s in onze autohoek. Nu ze af zijn, kunnen we er altijd mee spelen.

Donderdag : Onmiddellijk na het onthaal, gingen wij naar de bibtruck. We ruilden de boeken van vorig jaar in en kozen ieder zelf een boek uit.  Na het bezoek aan de bibtruck, mocht Linne haar boekenronde doen. Ze had een boek bij over een toverschool. Katia leerde ons het spel, kleine magiër. Daarin moet je goed onthouden en lijkt de toverstaf zelfs te kunnen toveren. De toverstaf werkt met een magneet. Dit herkenden we al een beetje van het onderzoek dat we met Jill deden rond mageneten. We maakten ook kennis met Sevde. Zij komt stage lopen in onze klas.

Donderdagnamiddag kwam Kristie samen met ons onze parels voor onze klasglunderketting rollen. Eens de parels droog zijn, rijgen we ze tot een ketting. We konden wel al iemand laten glunderen. Thaimoon had tijdens bakjestijd bij Nath heel goed vormen uitgeknipt. Ze mocht 1 van de vormen in het glunderboek plakken en haar stempel bij zetten. We hopen dat de andere kleuters snel hun stempel er kunnen bijzetten.

Vrijdag is Sevde nog een dagje in onze klas komen kijken. We hebben een fijne praatronde gehad en zijn ook gestart met ons laatste plannetje van de week: een toren bouwen. (hoog en laag). Hoe konden we dit het beste aanpakken? We moesten oppassen dat de toren niet te snel omviel, dus hij moest goed stevig zijn. Onze hoge toren is goed gelukt! we hebben ook eens gekeken of we even groot waren, kleiner of groter. Op een bepaald moment geraakten we er niet meer aan, maar Amaani kwam op het idee om een stoel te gebruiken om er beter aan te kunnen! Op het einde is de toren toch omver gevallen, wat we allemaal heel grappig vonden.
Ook Marjan had een leuke activiteit gepland voor ons: schrijfdans met verf en scheerschuim! Dat was leuk om te kliederen, maar ook belangrijk voor onze motoriek!

Namiddag hebben we bakjestijd gedaan. Vandaag hebben we geen wisseling gehad met de kikkerklas, want zij hadden een verjaardag in de klas. We hebben verschillende bakjes gebruikt in onze klas.

Maandag is er GEEN school voor de leerlingen. Het is een pedagogische studiedag. We zien jullie graag dinsdag terug.