Glunderen, verkeer, ontdekkoffer en muziekronde

18 september 2022

Vorige berichten:

Maandag hebben we het uitgestelde plan van Mats uitgevoerd. We zijn in de zandbak ook een toren gaan maken met een gracht. We hebben ook met emmertjes torens gemaakt en mooie vormpjes gemaakt. Het was goed dat het geregend had, nu was het zand wat nat en bleef het goed plakken.
Elysia had een trapveer meegebracht. Ze vertelde dat ze dit thuis op de trap moet leggen en dat het naar beneden rolt. Dit wouden we ook wel eens proberen, maar we moesten eerst op zoek naar een trap. In onze klas en in ons gebouw hadden we dat niet, maar waar wel? We gingen op zoek en vonden in het hoofdgebouw een trap. Uiteindelijk is het plannetje niet helemaal gelukt, want de trappen waren wat te breed, waardoor het niet naar de volgende trap rolde.
Laurien had een puzzel meegebracht en wou deze week graag puzzelen. We hebben een puzzelhoekje gemaakt en hebben verschillende puzzels gemaakt. Ook tijdens bakjestijd hebben we een puzzelbakje gemaakt, maar wel met speciale puzzels.
Tijdens VWT hebben we ook eens gekeken wat er allemaal in onze boekentas zit: een fruitje/groentje, boterhammen, koekje en flesje water. Af en toe zit er ook een mapje in voor mama en papa. Hier hebben we deze voorwerpen uitgeknipt en bij de boekentas geplakt. Het was een goede knipoefening. Namiddag hebben we een vrije tekst gemaakt rond het onderwerp ‘dieren’. We hebben hiervoor een stempeltechniek gebruikt.

Dinsdag zijn we begonnen met een turnles bij Anouk. we konden op een trap klimmen en naar beneden glijden en we mochten ook op een trampoline springen.

Nadien hebben we tijdens onze VWT getelefoneerd naar elkaar. (plannetje Elysia, telefoon). Er waren heel wat conversaties naar elkaar. Ook hebben we een muziektafel gemaakt, want Mats had tijdens plannetjes tijd een muziekinstrument meegebracht. Doorheen de week hebben we ook nog spelletjes gespeeld met: het geluid herkennen van een muziekinstrument.

Namiddag hadden we onze eerste bakjestijd. We hebben verschillende bakjes gemaakt met onze plannetjes: puzzelen, letters zoeken van onze naam, kleurenspel, zon/maan/ster van groot naar klein leggen en leren tellen. We kiezen allemaal 1 bakje waar we 10-15 minuutjes mee werken. Nadien vertellen we aan elkaar hoe we het aangepakt hebben, of het makkelijk/moeilijk was, met wie hebben we het bakje uitgewerkt, was het leuk/niet leuk, …

Woensdag mocht Milou de ontdekkoffer mee naar school nemen. Zij had een herfstvrucht meegebracht, we hebben een onderzoek gedaan naar wat het is, hoe het eruit ziet, hoe het voelt, zit er iets in, zijn er nog andere herfstvruchten, … Hélder vertelde over een eikeltje dat hij had gevonden, toevallig hebben ze in de kikkerklas ook geleerd over een eikel. We zijn bij de kikkerklas eens gaan vragen of zij nog enkele eikels over hadden om te observeren. Nu hebben we al 2 herfstvruchten ontdekt. Binnenkort gaan we een herfstwandeling organiseren en zullen we hopelijk nog meer ontdekken in het bos.

We hebben vorige week al enkele dingen geleerd over voertuigen, we zijn hier nog altijd heel veel mee bezig. We hebben eens gekeken wat je op de weg allemaal ziet. verkeersborden, auto’s, vrachtwagens, fietsers, verkeerslichten, … We zijn tijdens VWT begonnen aan het maken van ons verkeerslicht. Ook hebben we een filmpje gezien over het verkeer op straat en wat je allemaal moet doen.

Donderdag hebben we ons verkeerslicht verder afgewerkt met de juiste kleuren. Kristie is deze week ook langs geweest om onze glunderketting af te werken. Vorige week hebben we de glunderparels gemaakt met wol. Vanaf nu kunnen we onze glunderketting aandoen als we iets goed gedaan hebben, als we iets lief willen vertellen over elkaar, als we willen glunderen!
Namiddag zijn we in de buurt gaan wandelen om 1: over het verkeer te leren en 2: om onze geluksstenen te verstoppen in de schoolomgeving. Wie graag zijn/haar gelukssteen wil zoeken kan in de buurt gaan wandelen om zijn steen te zoeken, opnieuw te verstoppen of om mee naar huis te nemen.

Vrijdag hebben we het plannetje van Hélder uitgevoerd. We hebben vriendschapsarmbandjes gemaakt met touw. Weer een leuke nieuwe techniek geleerd. Ook zijn we gaan turnen met Anouk en is het plannetje van Lucio ook uitgevoerd. We moesten met ballen en andere voorwerpen proberen te gooien in een doel.

Muhammed mocht voor de muziekronde iets meebrengen. Hij had een muziekinstrument meegebracht, een tamboerijn met belletjes. We hebben een stop-spelletje gespeeld. Bij muziek mogen we bewegen, bij stilte blijven we stilstaan als een standbeeld.

Nu het wat slechter weer wordt, moeten we onze jassen aandoen. In de klas hebben we nog eens een oefenmomentje gehad om de jassen aan en uit te doen, dit kunnen we al allemaal. Ook onze apenmouwen hebben we leren uittrekken. Dit laatste begint beter en beter te gaan.

Namiddag was het weer bakjestijd en zo is onze week weer voorbij.

Maandag is het de laatste plannetjestijd van ons 4 wekensysteem.