MIJN EIGEN IK & de dag op wieltjes!

22 januari 2021

Vorige berichten:

Naar aanleiding van de mobiliteitsweek hielden we in onze school een dag op wieltjes. De kleuters brachten hun fiets, step, rolschaatsen, enz. mee en konden zich helemaal laten rollen op de speelplaats.

Deze week werkten vooral aan ons IK-PORTRET. We hielden verschillende kringgesprekjes over ANDERS ZIJN nl. Zien we er hetzelfde uit?¬† –¬† welke dingen herken je bij jezelf? –¬† Waarin verschillen we ? – Welke nationaliteiten¬† zijn er in de klas? Hoe komt dat? … CONCLUSSIE: het is leuk dat we anders zijn want zo leren we nieuwe dingen van elkaar (“v”)

We maakten een IK-PORTRET en dat mochten de kleuters zelf versieren hoe ze wilden: paarse haren ; een baard; een politiehelm ; een badmanbril; een clownenneus,.. alles was goed! We toonden tijdens een toonmoment ons eigen IK-PORTRET.

Ook verdiepten we ons in het boek ‘ Krokodil op weg naar beter. Een krokodil die in zijn thuisland moet vluchten omdat zijn huisje is afgebrand. Hij reist de wereld rond op zoek naar een nieuwe thuis. Hij wordt overal gewijgerd tot hij op het muizeneiland terecht komt. Ook Olifant zoekt een nieuwe thuis. De kleuters dachten na over het vervolg wat er met olifant zou gebeuren en tekenden dit neer in hun vrije tekstenboek.

We speelden geregeld met een ander parelvriendje om zo elkaar nog beter te leren kennen.

In de klas haalden we ook de conflicten aan tijdens de klasraad: Op de speelplaats (tijdens het voetballen) maken nu en dan kinderen ruzie met elkaar waarbij vaak wordt pijn gedaan. We bespraken dit en zochten naar oplossingen nl.

Wat doen we:

  • We gebruiken het STOPhandje/STOPwoordje. (weerbaarheid)
  • We drukken ons uit met ons mondje: ik vind dit NIET fijn! (weerbaarheid)
  • we halen de juf erbij/ of de hulpkids van het 6de leerjaar die wekelijks op de speelplaats staan met een fluohesje.

Wat doen we niet!:

  • We slaan niet met onze handjes
  • we stampen niet met onze voetjes
  • we bijten of spugen niet met ons mondje

Sophia had tijdens de crearonde een heel leuk idee: Laten we een sneeuwpop maken! Ze begeleidde het groepje dat wilden knutselen en liet ons zien wat je er allemaal voor nodig had. Wat deed ze dat goed! Ook Mahir had tijdens de natuurronde een bananenblad bij en vertelde ons welke verzorging deze allemaal had. Kan een banaan ook in onze tuin groeien? We gingen op onderzoek.

Tot volgende week!