Op herfstwandeling

18 oktober 2021

Vorige berichten:

Maandag was het weer plannetjestijd. Linne had herfstvruchten meegebracht en Helder had tamme kastanjes meegebracht. We hebben de verschillende noten geproefd en met de andere herfstvruchten hebben we een herfstbak gemaakt. In school hadden we ook al eikels gevonden op de speelplaats. Linne had ook grote puzzelmatjes meegebracht. Deze hebben we gebruikt om te puzzelen. Thaimoun had waterparels meegebracht. hierdoor kwamen we op inspiratie om te verven, want dat wouden we ook graag doen. We hebben een herfstboom geverfd met knikkers.

Namiddag hebben we bellen geblazen. thaimoun had dit meegebracht als plannetje.

Dinsdag had Ezra een heel toepasselijk boekje voor de boekenronde meegebracht voor de tijd van het jaar. Aan de hand van het flapjesboek van Woezel en Pip konden we perfect bespreken wat we tijdens de herfstwandeling in ons bos allemaal zouden kunnen zien.

Gekleurde bladeren was 1 van deze dingen. Met kaarsenvet en ecoline maakten we zelf een gekleurd herfstblad. Dit knutselwerk gebruikten we donderdag als basis voor onze vrije tekst.

In de namiddag gingen we samen met de kleuters van de kikkerklas op herfstwandeling. De regen was overvloedig van de partij. Zelfs met onze laarzen en regenkleding werden we kletsnat. Gelukkig was het niet koud.

Woensdag werkten we het plan van Linne verder uit. Katia had ook een notenkraker meegebracht. Een ander model dan Linne. Eerst mochten we zelf eens nagaan hoe we met deze notenkraker noten konden kraken. Dat er verschillende herfstvruchten zijn, konden we ontdekken in de vruchtenbak. We sorteren de vruchten per soort.

Twee leerkrachten, Sara en Kaat , kwamen die dag ook een kijkje nemen in onze klas en op welke manier er gewerkt wordt in onze freinetschool.

Donderdag mocht Imèn starten met de fotoronde. Zij en haar zus zochten verfrissing in een kleine flexibele bak. Ze pasten er bijna in. We bespraken dat ze bijna te groot zijn om er volledig in te passen. Tijdens bakjestijd en het opvoedend spelmoment deden we allerlei wiskundige spelletjes rond ruimtebegrippen en van groot naar klein sorteren.

Ezra had een brandweerhelm meegebracht. Ook weer heel toepasselijk want na de fotoronde hielden we met de hele school een brandoefening. We slaagden met vlag en wimpel. Alle kleuters legden vlot en rustig de vluchtweg af en verzamelden op de afgesproken plek. Goed gedaan!

Eens terug in de klas gingen we aan de waterparels van Thaimoun voelen. Ze voelden glibberig en zacht. Katia stak daarna verschillend herfstmateriaal in de voeldoos dat we zonder te kijken moesten proberen herkennen.

Vrijdag hebben we Fleur haar plannetje uitgewerkt en we hebben zelf een pompoen geknutseld. Eerst moesten we op de lijntjes knippen en daarna een gaatje maken in alle papieren met de perforator.

Na de speeltijd hebben we een monodruk gemaakt. We hebben op de tafel geverfd en daarna een afdruk gemaakt door ons papier erop te leggen. We hebben dit gedaan omdat het 6e leerjaar een project had vrijdag, dit in samenwerking met Villa Basta. Ze gingen een filmpje maken met allemaal verschillende freinettechnieken.

Namiddag was het tijd voor onze bakjestijd.