Opstart letter ‘L’, plannen, verjaardag Emir,

30 april 2021

Vorige berichten:

Beste ouders,

Na een lange paaspauze was het tijd om opnieuw naar school te gaan. Ik keek er alleszins heel erg hard naar uit!

We begonnen de maandag rustig met de opstart van de letter ‘L’. Wie had er materialen bij? Welke woorden beginnen er met de letter ‘L’? Welke plannen gaan we de komende weken uitvoeren?

De volgende woorden kwamen van de kleuters: Lijm, lippenstift, lepel, lamp, licht, lego, letter, lat, Luigi, Lezen, liedje, linking cubes, lammetje, leeuw, lieveheersbeestje, Lazio, Leer, Lolly, Lenen, Lente, lopen, lang, lichte kleuren, lamp,… Doorheen de weken komen er altijd nog woorden bij.

Er kwamen natuurlijk ook een heel deel plannen op tafel: een loopwedstrijd houden, een leeuw/lieverheersbeestje/lammetje tekenen of knutselen, bouwen met de linking cubes in thema lente, appartement bouwen met linking cubes of lego, liedje verzinnen, lat maken en daarmee meten, letterspelletjes, lamp laten branden, lampenwinkel opstarten,…

Namiddag was het dan tijd om nog eens parelvriendjes te doen. Na een lange voormiddag nadenken en zitten over letter en de plannen was er eindelijk meer tijd om te spelen. En wat keken ze er allemaal hard naar uit! Ze hadden elkaar en het spelen zo hard gemist in de vakantie. Ze mochten van mij uit al het speelgoed in de klas kiezen om mee te spelen. Zo rustig en mooi heb ik ze nog niet vaak samen zien spelen! Het was een heel plezier voor mezelf om naar te kijken en mee te spelen!

Dinsdag was het dan tijd om bakjestijd op te starten. In de bakjes zitten patroonblokken waarmee ze lentevoorbeelden kunnen namaken, linking cubes om mee te bouwen, letters/woorden om over te schrijven, lego met voorbeelden en boekjes om te lezen. Iedereen was geconcentreerd bezig met wat hij/zij gekozen had. Helemaal op het einde van de dag was het tijd om naar buiten te trekken. We gingen een heuse loopwedstrijd houden. Maar eerst kwamen er vragen: waar moeten we beginnen en waar is de finish? Hoe kunnen we dit zichtbaar maken? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen op hetzelfde moment vertrekt? Na het samen maken van de start- en finishlijn was het tijd voor het echt werk. De kleuters liepen voor het snelste per 4 van de ene lijn naar de andere lijn nadat de juf en de andere kleuters samen hadden afgeteld. Wie was er het eerste en dus het snelste? Wie liep er wat langzamer? Wie stond er op de eerste, tweede, derde plaats? We hebben de loopwedstrijd afgesloten met de hele klas samen! De kinderen kwamen zelf tot de conclusie dat het moeilijker was om te zien wie er als eerste binnen over de lijn liep met zo een grote groep dan met de kleine groepjes van ervoor.

Op woensdag heb ik en weegschaal meegebracht naar de klas. Wat is er het lichtste en wat is er het zwaarste? Hoe kan ik de weegschaal opnieuw in evenwicht brengen? Ze konden hier zelf voluit mee experimenteren.

Op donderdag werd dan eindelijk de lampenwinkel ingericht. Ze hebben dit volledig zelf gedaan! De juf heeft niet geholpen. We winkel moest ingericht worden, de lampen mooi gepresenteerd, prijskaartjes gemaakt, de lampen gesorteerd (nachtlampen, zaklampen, hoofdlampen,…). Wat waren ze fier op het eindresultaat van de lampenwinkel! Terwijl de kleuters de lampenwinkel aan het inrichten waren heb ik een schrijfdans gedaan rond de vlinder. Door ronde en 8-vormige bewegingen te maken kwam er ineens een vlinder op het blad tevoorschijn. Deze keer moesten de kleuters met 2 handen tegelijk dezelfde bewegingen maken, dit was voor sommige nog een uitdaging maar ze hebben het allemaal super goed gedaan!

De donderdag hebben we dan uiteindelijk nog afgesloten met het vieren van Emir zijn verjaardag! Gelukkig verjaardag, lieve Emir! Bedankt voor de lekkere traktatie en de leuke cadeautjes voor in de klas! Hier gaan we ons zeker nog goed mee kunnen amuseren! Met het mooie weer zijn we de traktatie buiten in het zonnetje gaan opeten.

Vrijdag was het alweer een drukke dag: afwerken contracten, turnen, Karrewiet kijken, bakjestijd… De dag is weer voorbij gevlogen.

En toen was het alweer opnieuw maandag, tijd voor de 2de week na de paasvakantie te starten. Nu stond er niet alleen een weegschaal in de klas maar ook water erbij. Wat hebben de kleuters zich al geamuseerd met het meten en wegen met het water, materialen zoeken in de klas die drijven of zinken,… De klas is regelmatig een zwembad maar gelukkig droogt water snel weer op!

Maandag was het ook tijd om de contracten op te starten. Deze week moeten ze zelf uitzoeken hoe ze een lampje kunnen laten branden met een batterij en kabels. Er ligt een handleiding bij die ze zelf kunnen nemen en waarin ze kunnen zoeken hoe het juist moet. Ze hebben zich hier al goed mee geamuseerd!

Woensdag was het de laatste dag mooi weer dus zijn we na de speeltijd naar buiten getrokken en hebben ze buiten mogen spelen. Sommige hebben gevoetbald, anderen hebben met het krijt gekekend, er werden spelletjes gespeeld zoals tikkertje en 1,2,3 piano,…

Gisteren(donderdag) hebben we van donkere verf lichte verf gemaakt door er wit aan toe te voegen. Daarna konden de kleuters zelf een schilderij maken met deze lichte kleuren. Ik heb heel veel lente-achtige elementen voorbij zien komen, namelijk gras, zon, bloemen, blauwe lucht,…

Vorige week en deze week stond ook de activiteit ‘een brug bouwen’ in de klas. De kleuters moeten zelf in de klas op zoek gaan naar hoe ze een brug kunnen bouwen over een ravijn van de ene tafel naar de andere tafel. Dit moeten ze dan op een blad tekenen en stempelen. Vandaag (vrijdag) gaan we alle oplossingen overlopen. Ik heb al een aantal zeer inventieve oplossingen voorbij zien komen!

Hiermee zitten er alweer 2 weken op en is het al bijna tijd voor het weekend!

Groetjes en tot snel!

Juf Anouk