Plannetjestijd+ SOS on the move + eerste jarige

11 september 2021

Vorige berichten:

Tijdens plannetjestijd op maandag kwamen er al veel leuke ideeën aan bod.

Rozerin wilde graag verkleden en mooi zijn net zoals haar popje. De blokkenhoek werd even omgetoverd tot dressingruimte waar de kleuters hun mochten verkleden in allerlei sprookjesfiguren.

Fleur had een boek bij van Sneeuwwitje waar Jill op maandag al een stuk uit voor las. Op dinsdag las Katia voor uit een reuzensprookjesboek van Sneeuwwitje. Het boek was bijna zo groot als Fleur zelf. Onze vrije teksten maakten we ook rond sprookjesfiguren. Hiervoor moesten we wel eerst de techniek aanleren: ” lijmen met behangerslijm”.

Imèn had een toverstaf bij. Deze vonden we allemaal heel mooi. Zo kwamen we op het plan om een toverstaf te knutselen op vrijdag. Ezra wou graag iets met ballonnen doen. Met Jill werd er bewogen met de ballonen en Katia leerde ons het bonte ballonnenspel aan.

Thaimoun had bonen bij maar de uitwerking hiervan liep even nog mis doordat de stroom uit viel. We hebben de uitwerking ervan veranderd naar het laten groeien van bonen. Zou er een plantje uit onze boon groeien? (geen bonen koken jammer genoeg) Dus hier gaan we de komende weken met Jill verder mee aan de slag

Maandagnamiddag zijn we onze speelplaats verder gaan verkennen. We zijn naar het blote voeten pad geweest en hebben al eens kennisgemaakt hiermee.

De dinsdag hielden we vrij voor de eerste jarige in de klas ,Yunus Eymen, te vieren. Samen met zijn mama vertelde Yunus Eymen aan de hand van het verjaardagsfotoalbum tijdens de verjaardagsronde. De hele dinsdag stond in het teken van Yunus Eymen zijn verjaardag. Hij mocht zelf zijn kroon versieren terwijl de andere kleuters een tekening inkleurden voor hem. Met blokken maakten de kleuters taarten. In de namiddag vierden we feest en werd er getrakteerd.

Op woensdag was het de kennismaking met de ontdekkoffer. Vanaf nu krijgt 1 kleuter om de 2 weken een koffer mee waarmee ze samen met hun ouders kunnen zoeken naar een techniek, onderzoek, … Deze week hadden Thaimoun en Ezra een magnetisch tekenbord meegebracht. We hebben onderzocht hoe het werkte. Werkte het met een gewone pen? Neen, waarom werkt het dan met de speciale pen die aan het tekenbord hangt? Het zijn allemaal kleine magneten. We hebben met echte magneten ook eens proberen te teken op het bord, enja, dat lukte. Zo kwamen we ook op het onderzoekje ‘waar blijft een magneet aan hangen?’ We hebben verschillende voorwerpen uitgeprobeerd(verwarming, kapstok, boekentas, knuffel, …)

Op donderdag maakten we tijdens onze eerste klassenraad kennis met SOS ON THE MOVE. Dit zijn lieve leerlingen van de derde graad die een extra aanspreekpunt of hulp zijn tijdens de speeltijdmomenten. Dus zien we de juf even niet , kunnen we ook altijd bij hen terecht voor een helpende hand.

Op vrijdag hebben we een toverstaf geknutseld. Eerst gingen we op zoek naar een stok/tak. Waar konden we deze vinden? We zijn buiten aan de bomen gaan kijken. Jammer genoeg lagen er nog niet veel takken buiten. Wel zijn we naaktslakken tegengekomen. Dit vonden we wel heel cool. Zij hadden geen huisje. Dit onderzoekje rond de slakken gaan we volgende week nog verder proberen uit te werken. Jill had gelukkig wel nog stokjes in de klas liggen waar we mee konden knutselen. Zo begonnen we eraan.

Fleur mocht vrijdag voor de muziekronde iets meebrengen. Zij had een muziekboekje meegebracht rond klassieke muziek. We hebben het verhaal voorgelezen en de kleuters vonden het superleuk om om de beurt op een knopje in het boek te duwen. We konden geluiden raden en ook naar enkele bekende klassieke muziekstukken. Om onze dag af te sluiten hebben we zelf orkest gespeeld (zie film seesaw)

Onze kinderverzorgster Marjan heeft een spelletje rond kleuren gespeeld in de klas bij ons en namiddag hebben we samen gepuzzeld.